Wednesday, October 15, 2014

Pengalaman Bersalin Anak Ketiga - Part 1




Wow! Rasa macam baru je taip entri pasal pengalaman bersalin baby nombor 2. Dah nak taip pasal baby nombor 3. Pejam celik pejam celik, dah setahun. Dah 3 anak. Perghh! How time flies.

Boleh refer previous post pasal pengalaman bersalin kat sini.

Pengalaman baby first, Muhamad Rayyan Danish.

Baby second, Muhamad Syauqie Naeem - Part 1 dan Part 2.

Betullah orang cakap. Lain anak, lain pengalaman,

Dan anak ketiga ni adalah pengalaman bersalin paling singkat antara ketiga tiga anak. Tapi saje je nak buat Part 1 ngan Part 2 biar panjang sket cerita. Hahahaha.. Saspen sket.

Due date bersalin sebenarnya 13hb Oktober 2014 (Due date adalah pregnant pada minggu ke-40). Tapi seksa sakit perut, tak larat jalan bawak perut, semput, sakit kaki, sakit ari ari, dari pregnant minggu ke-36 dah rasa. (Minggu ke-37 baby dah matang, so dah boleh bersalin anytime).

Rasa macam nak bersalin je terus tapi baby tak nak keluar lagi. Nak buat camne. Doktor cuma cakap, banyakkan berjalan supaya mudah bersalin. Beriya iya aku berjalan jalan kat opis siap naik tangga supaya cepat sket aku bersalin.

Check up pregnant minggu ke-38 pun still baby tak mo keluar lagi. Tapi kepala baby dah engage. So doktor cakap, just tunggu jela masa. Sakit kuat je datang la hospital.

Yang aku tau, kalau dah keluar lendir, memang nak dekat dah bersalin. Tapi lendir pun takde ape pun takde langsung. Macam Syauqie, 5 hari sebelum bersalin, lendir dah keluar dah. So dah boleh waspada dah masa tu. Tapi yang ni memang satu hape pun takde tanda. Setakat discharge keputihan sket sket ade la. Tapi tu normal je lah kan.

Sampai la hari Sabtu, 4 Oktober 2014. Aku sebenarnya belum beli lagi keperluan berpantang. Memandangkan Sabtu cuti, aku ajak gak Encik Tingkerbell jalan jalan pi beli barang pantang. Lagipun aku memang nak berjalan banyak. Biarla semput ke letih ke, janji aku banyak berjalan.

So kami pergi Giant Taman Permata cari kat situ je. Lagipun Encik Tingkerbell nak potong rambut dia dengan Rayyan. Sementara menunggu Encik Tingkerbell, aku dok melayan Syauqie tu. Boleh tahan meragam. Sampai semput aku melayan dia. Encik Tingkerbell sedap sedap potong rambut siap cuci rambut tu yang aku hangin tu. Patut la lama!

So lepas tu kami jalan jalan jap kat Giant beli selipar Syauqie, mitten and booties untuk newborn baby nanti, lepas tu baru beli barang set bersalin. Aku pulak memang tak lalu dah nak jalan, decide nak balik je. Tapi Encik Tingkerbell nak singgah jap umah umi dia. Tapi bila call, umi cakap umi puasa arafah plak. So kami singgah rumah umi malam jela. Beli KFC siap siap, tapau, balik makan kat umah sudaaaa...

Lepas Maghrib, kami terus siap pergi umah my mom in law, umah umi. Dari 7.30 malam, aku dah start sakit. Tapi rasa pelik sebab selalunya aku sakit (braxton hicks), sakit perut menegang je. Tapi kali ni aku rasa sakit tu datang dari pinggang, membawak ke perut, membawak ke bawah. Memang sakit, tapi aku kan kuat. (Sempat lagi bangga diri) Tahan je sakit. Sambil tu, kira gak bape minit datang sakit.

Mula mula sakit datang dalam 10 minit. Tapi masa nak naik lif pergi umah umi ni, rasa sakit macam kuat pulak. Aku siap berhenti jalan sebab sakit. Masuk umah umi pun aku boleh stop kat pintu kejap sebab sakit datang.

Kul 8 malam sampai umah umi, aku kira plak sakit datang dalam 5 minit! Serius, dalam 5 minit. Sakit kuat sampai aku tak dengar ape umi ngan kakak ipar cakap kat aku. Sakit ade la berpanjangan dalam 20 ke 30 saat.

Yang Encik Tingkerbell plak turun kat dobi self service kat bawah apartment umi tu nak cuci toto malam tu gak. Yelah encik suami oi.

Memandangkan malam tu malam raya, memang kakak ipar dah masak siap siap dah nasi himpit, kuah kacang, rendang ayam, kuah lodeh semua. Aku pulak masa tu memang dah menunjukkan tanda macam sakit nak beranak. Sebab kakak ipar aku tengok aku lain macam. Dia siap tanya, "Sakit nak beranak ke As?"

Aku jawab, "Agaknye kot. Sakit boleh tahan kuat ni. Tapi tak tau la pulak. Kot kot false alarm ke"

Umi pulak tanya, "Ada tanda pape tak?"

Aku kata, "Takde langsung. Darah takde, kuar lendir takde. Tu yang tak sure tu."

Aku pergi toilet sampai dua tiga kali sebab rasa macam nak berak. Tapi bila pi toilet duduk, takde rasa plak nak berak.

Aku memang dah pikir, kalau betul aku nak beranak malam ni, baik aku makan banyak banyak. Esok raya dah, kempunan aku nak makan nasi himpit kuah kacang my feberet.

So aku cakap, aku nak makan dulu la. Takut beranak plak malam ni. Lagipun kalau betul beranak, memang kena makan siap siap. Biar ada tenaga nak meneran nanti. Encik Tingkerbell lantak dia la. Sebok benor ngan toto dia nak basuh sangat tu.

Tengah makan, sakit datang. Makan je, sakit datang. Kak ipar la tolong monitor check sakit datang bape minit. Memang konsisten sakit datang 5 minit sekali. Kak ipar pun kata, macam betul je ni nak bersalin. Masa tu dah pukul 8.40 malam dah. Encik Tingkerbell masih lagi ngan toto dia. Aku pulak masih lagi melantak selagi boleh. Melantak gak dalam dok tahan tahan sakit tu.

Sakit dah makin kuat. Dah kul 8.50 malam dah ni tapi Encik Tingkerbell tak naik naik lagi. Umi, abah, kak ipar sume dah risau. Siap wassap Encik Tingkerbell suruh naik bawak aku pergi hospital sekarang.

Tau Encik Tingkerbell reply apa?

Dia kata, "Ada lagi 15 minit ni, nak keringkan toto. Lagipun abang tak makan lagi ni. Lapar gila."

Umi terus call Encik Tingkerbell suruh tinggalkan je toto tu. Naik atas makan cepat, bawak aku pegi hospital segera. Toto tu suruh Wanie (Adik ipar) yang tolong jagakan.

So, Wanie pun turun la bawah. Dia plak jaga toto. Encik Tingkerbell terus naik nak makan. Lapar katanya.

Encik Tingkerbell tanya aku, "Sakit nak beranak dah ke?"

Aku kata, "Entah. Tapi rasa macam nak berak pun ade ni."

Dia boleh jawab, "Ha pi berak dulu."

Ha yelaa.. Dibuatnya aku terberanak terus masa teran kan naya. Nampak sangat tak tau pape.

Dalam 9.20 malam Encik Tingkerbell selesai makan. Wanie pun dah naik atas bawak toto. Terus bentang toto, Rayyan ngan Syauqie gembira la sebab kenal toto tu toto diorang slalu tido. Maka, kami amik kesempatan tinggalkan diorang kat umah umi sebab nak gegas pergi hospital.

Rayyan okey lagi tinggalkan dia sebab dah biasa. Syauqie tu first time. Memang kami keluar senyap senyap.

Encik Tingkerbell dok la pimpin aku pergi lif, pergi ke kereta sebab aku memang dah sakit sangat dah rasa. Bila tengah tak sakit, sempat la aku wassap kat group family aku and geng besfren sekolah pasal aku nak pi hospital.

Group adik beradik aku.

Group besfren aku.

Oh yer, sebenarnya 5 Oktober besday adik bongsu aku. Kalau aku beranak 5hb dah serentak la beranak hari raya dan sama besday ngan adik aku.

And my besfren Wanie dah bersalin hari yang sama 4 Oktober tapi dalam pukul 2.30 petang.

Ok sambung balik cerita.

Dalam kereta on the way nak ke hospital tu, time sakit tu memang habis aku grab peha laki aku kuat kuat. Aku rasa memang kuat gila la aku pegang peha Encik Tingkerbell masa tu. Entah entah merah merah peha dia. Tapi dia tahan je kot sebab dia senyap je dalam kereta.

Dalam 9.45 malam sampai dah kat depan hospital bahagian emergency. Encik Tingkerbell keluar kereta pastu cakap ape ntah ngan front counter tu, pastu aku nampak semua. Yer, semua orang yang ade kat hall emergency tu toleh kat kereta aku, pandang aku. Semacam.

Erk, kuat sangat ke laki aku ni cakap? Sampai sume orang pandang aku.

Pastu staff nurse datang bawak wheel chair. Time nak pindah dari kereta dok kat wheel chair tu, dan dan la datang plak contraction. Benti la kejap bagi laluan kepada contraction. Hahahaha..

Encik Tingkerbell pergi park kereta, aku pulak ditolak masuk naik ke tingkat 4, wad bersalin. Staff situ cakap, nanti diorang inform laki aku nak kena pergi tingkat berapa, wad berapa.

So aku dimasukkan ke labour room no 4. Tiba tiba rasa cam dejavu. Hahaha.. Rupanya masa bersalin Syauqie dulu pun kat labour room yang sama ni. Memang no 4 jugak. Jodoh ngan bilik labour room no 4 nih. Hahahaha..

Aku diberikan sepersalinan baju hospital, kena tukar, and pergi kencing siap siap. Pastu aku baring kat katil sebab nurse nak pasang CTG nak tengok contraction aku kuat mana.

Ade la soalan dia tanya. Agak banyak la. Ni anak ke berapa. Start sakit kuat dari pukul berapa, ada keluar tanda tanda lain tak.

So CTG dipasang, sambil dia dok explain kat aku rules kat dalam labour room yang aku rasa rules tu semua aku ingat lagi. Sebab benda sama dia ulang kat aku masa aku nak bersalin Syauqie dulu.

Then masa contraction datang, nurse tengok, and dia kata, "Hmmm.. contraction ni kuat ni. Nanti saya mintak bidan check berapa bukaan takut dah bukak besar. Lagipun ni dah anak nombor 3 kan. Mane tau awal."

Aku pun okey jela. Aku punye berharap agak bukaan dah 5, 6 cm. Biar cepat sket aku nak bersalin ni. Dah tak tahan sangat rasa sakit.

Then, bidan masuk. Dia pun seluk la bukaan. Kebetulan Encik Tingkerbell pun masuk. Selalu kalau doktor atau bidan seluk, rasa senak sket. Ni aku takde rasa pape dah. Macam tak seluk pun ada.

Dan terus bidan bersuara.

.

.

.

.

.

.

.

.


Bersambung Part 2.


Apakah yang bidan katakan? Hahahahaha.. Tunggu sambungan Part 2 okeh.

Jeng jeng jeng...



p/s: Saje kasi saspen.

p/s/s: Saspen lah sangat! Puuuuiiii!

p/s/s/s: Dah kata saje nak buat panjang sket cerita kan? Hahahaha



Thank you for spending time reading this entry yaw!

1 comment:

Takkan baca je kot? Komen tak nak?